STARTUP PROMOTIE
NU GOOGLE ADWORDS BON 150 EUR
 

De 5 meest gemaakte fouten op Facebook?

 
Het beheren van een Facebook pagina lijkt heel eenvoudig maar dat is het niet. We komen veel bedrijfspagina’s tegen waar het een en ander op aan te merken is. In deze blog presenteren we graag de 5 meest gemaakte fouten. 
 
Niet reageren 
Het blijft voor ons onbegrijpelijk maar je ziet het zo vaak; bedrijven die niet reageren op vragen en klachten van mensen op social media. Door deze bedrijven wordt een pagina aangemaakt, er worden berichten geplaatst maar vervolgens vergeten ze het ‘social’ van social media; namelijk de interactie. Het is ontzettend belangrijk om goed om te gaan met reacties van klanten. Niet alleen wil je natuurlijk de mensen zelf tevreden houden, maar je moet jezelf ook realiseren dat jouw klanten en potentiële klanten kunnen zien hoe jij omgaat met vragen en klachten van anderen. 

 
De beheerder die persoonlijk berichten op de pagina zet
Beheerders die vergeten bovenin om te zetten namens wie ze het bericht willen plaatsen, namens zichzelf of namens de pagina. Daardoor zie je op veel pagina’s ontzettend veel berichten aan een bedrijf allemaal door dezelfde persoon. Deze berichten hadden eigenlijk namens de pagina geplaatst moeten worden. Niet alleen zien maar heel weinig fans deze berichten deze berichten komen ook erg onprofessioneel over.
 
Onduidelijke profielfoto 
Een profielfoto is klein en op mobiele apparaten erg klein. Het is daarom van belang dat je een duidelijke foto gebruikt, jouw logo of iets waar mensen jou aan herkennen. Het is niet handig om bijvoorbeeld een auto of een gebouw met jouw logo daarop te kiezen als profielfoto, want het logo word vooral mobiel zo klein dat die niet meer herkend wordt door mensen. Daarnaast is het belangrijk om te zorgen dat je foto niet te groot is waardoor Facebook maar de helft toont. Kies dus voor een goed passende, duidelijke profielfoto van minimaal 180 x 180 pixels.
 
Drie keer per dag hetzelfde bericht plaatsen 
Paginabeheerders zien dat ze met een post niet iedereen bereiken. Het helpt dan niet om dan elk bericht drie keer te plaatsen want de mensen die je bereikt zijn vaak dezelfde. Dat heeft te maken met het Facebook algoritme, Edgerank genaamd. Mensen die op jouw reageren door bijvoorbeeld een bericht leuk te vinden zien vervolgens vaak jouw volgende berichten. Denk niet dat je met drie keer hetzelfde bericht iedereen bereikt, juist niet en de mensen die je bereikt schrik je alleen maar af. Dodelijk voor je pagina.
 
Het niet onderhouden van je pagina 
Als je een pagina aangemaakt hebt op social media en je komt erachter dat je deze niet gebruikt om wat voor reden dan ook haal deze dan offline of verwijder de pagina. Bolletje heeft lange tijd een Facebook fanpagina gehad waar mensen de meest schunnige dingen op plaatsten en waar Bolletje zelf niets meer mee deed. Als mensen op de pagina kwamen kregen ze een ander beeld dan dat de beschuitfabrikant ongetwijfeld wilde hebben. Door de pagina offline te halen voorkom je dat dit soort dingen kunnen gebeuren.